یکشنبه 21 آبان 1396

حدیث درباره خشم |حدیث در مورد فرو بردن خشم

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

 

 

حدیث درباره خشم |حدیث در مورد فرو بردن خشم


1- پيامبر صلى الله عليه و آله:


اَلا اِنَّ خَيرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطىءَ الغَضَبِ سَريعَ الرِّضا؛


بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند.


نهج الفصاحه ص 243 ، ح 469

 


2- پيامبر صلى الله عليه و آله:


ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَل عِندَ اللّه  مِن جُرعَةِ غَيظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَ وَجهِ اللّه ؛


انسان هيچ جرعه اى ننوشيد كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فرو خورد بهتر باشد.


نهج الفصاحه ص 697 ، ح 2628

 


3- پيامبر صلى الله عليه و آله:


 إنّ الغضب من الشّيطان و إنّ الشّيطان خلق من النّار و إنّما تطفا النّار بالماء فإذا غضب أحدكم فليتوضّأ.
 


خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد.


نهج الفصاحه ص 286 ، ح 660

 

 
4- پيامبر صلى الله عليه و آله:


اَلصَّرعَةُ كُلُّ الصَّرعَةِ الَّذى يَغضبُ فَيَشتَدُّ غَضَبُهُ وَ يَحمَرُّ وَجهُهُ وَ يَقشَعِرُّ شَعرُهُ فَيَصرَعُ غَضَبَهُ؛
 


كمال دليرى آن است كه كسى خشمگين شود و خشمش شدّت گيرد و چهره اش سرخ شود و موهايش بلرزد، امّا بر خشم خود چيره گردد.


نهج الفصاحه ص 549 ، ح 1872

 


5- امام على عليه السلام:


 بِئْسَ الْقَرِينُ الْغَضَبُ يُبْدِي الْمَعَايِبَ وَ يُدْنِي الشَّرَّ وَ يُبَاعِدُ الْخَيْر


خشم هم نشين بسيار بدى است: عيب ها را آشكار، بدى ها را نزديك و خوبى ها را دور مى كند.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 302 ، ح 6893

 


6- امام على عليه السلام:


اَقدَرُ النّاسِ عَلَى الصَّوابِ مَن لَم يَغضَب؛


تواناترين مردم در تشخيص درست كسى است كه خشمگين نشود.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 246 ، ح 5062

 

 
7- امام صادق عليه السلام:


لَيسَ مِنّا مَن لَم يَملِكُ نَفسَهُ عِندَ غَضَبِهِ؛


كسى كه هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نيست.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 637، ح 2

 

 
8- امام صادق عليه السلام:

 

 مَنْ غَضِبَ عَلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَقُلْ فِيكَ سُوءً فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ خَلِيلًا.


هر كس سه بار بر تو خشم گرفت ولى به تو بد نگفت، او را براى خود به دوستى انتخاب كن.


معدن الجواهر ص 34

 

 
9- امام صادق عليه السلام:


الْمُؤْمِنُ إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ وَ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ وَ الَّذِي إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ مِمَّا لَهُ.


مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به باطل نكشاند و چون قدرت يابد بيش از حقّ خود نگيرد.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 209، ح 85

 

 
10-امام هادى عليه السلام:


اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ؛


بر زيردستان خشمگين شدن نشانه پَستى است.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 370

 

 
11- پيامبر صلى الله عليه و آله:

 

اَلا وَ اِنَّ الغَضَبَ جَمرَةٌ فى قَلبِ ابنِ آدَمَ، اَما رَأيتُم اِلى حَمرَةِ عَينَيهِ وَ انتِفاخِ اَو داجِهِ؟! فَمَن اَحَسَّ بِشَى ءٍ مِن ذلِكَ فَليَلصَق بِالارضِ؛
 

بدانيد كه خشم پاره آتشى در دل انسان است. مگر چشمان سرخش و رگ هاى گردنش را [هنگام خشم] نديده اند. هر كس چنين احساسى پيدا كرد، روى زمين بنشيند.


مفردات الفاظ قرآن ص 608

 

 
12- امام على عليه السلام:

 

لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛


با خشم، تربيت {ممكن} نيست .

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 303 ، ح 6912

 

 
13-امام سجاد عليه السلام:

 

مَرَّ رَسولُ اللّه صلى الله عليه و آله بِقَومٍ يَرفَعونَ حَجَرا فَقالَ : ما هذا ؟ قالوا : نَعرِفُ بِذاكَ اَشَدَّنا وَ اَقوانا . فَقالَ صلى الله عليه و آله : اَلا اُخبِرُ كُم بِاَشَدِّكُم وَ اَقواكُم؟ قالوا: بَلى، يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَشَدُّكُم وَ اَقواكُمُ الَّذى اِذا رَضىَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ فى اِثمٍ وَ لا باطِلٍ وَ اِذا سَخِط لَم يُخرِجهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ وَ اِذا قَدَرَ لَم يَتَعاطَ مالَيسَ لَه بِحَقٍّ ؛


 

پيامبر صلى الله عليه و آله بر گروهى گذشتند كه سنگى را بلند مى كردند . فرمودند : اين چه كارى است؟ گفتند : با اين كار ، نيرومندترين و محكم ترينِ خود را مى شناسيم . فرمودند : آيا به شما خبر دهم كه محكم ترين و قوى ترينِ شما كيست؟ گفتند : بلى اى پيامبر خدا ! فرمودند : محكم ترين و قوى ترين شما ، كسى است كه هر گاه خشنود شود ، خشنودى اش او را به گناه و باطل نكشاند ، و هر گاه خشمگين شود ، خشمش او را از سخن حق ، بيرون نبرد ، و هر گاه به قدرت رسيد ، آنچه برايش حق نيست، دست نزند.


معانى الأخبار ص 366

 

 
14- امام على عليه السلام:

 

شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلايَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحياءِ اَمرِنا اَلَّذينَ اِن غَضِبوا لَم يَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم يُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛

 

شيعيان ما كسانى اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى كنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى نمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى روند. چون خشميگين شوند، ظلم نمى كنند و چون راضى شوند، زياده روى نمى كنند، براى همسايگانشان مايه بركت  اند و نسبت به هم نشينان خود در صلح و آرامش اند.

 

كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 236، ح 24

 

 
15- امام على عليه السلام:


 الْحِلْمُ يُطْفِئُ نَارَ الْغَضَبِ وَ الْحِدَّةُ تُؤَجِّجُ إِحْرَاقَه‏

 

بردبارى آتش خشم را فرو مى نشاند و تندى آن را شعله ورتر مى كند.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 287 ، ح 6450

 

 
16- امام على عليه السلام:


مَنْ غَاظَكَ بِقُبْحِ السَّفَهِ عَلَيْكَ فَغِظْهُ بِحُسْنِ الْحِلْمِ عَنْه‏

 

هر كس با زشتىِ سبكسرى تو را خشمگين كرد تو با زيبايى بردبارى او را به خشم آور.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 285 ، ح 6400

 

 
17- امام صادق عليه السلام:


 مَا مِنْ عَبْدٍ كَظَمَ غَيْظاً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عِزّاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة
 


هيچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اين كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنيا و آخرت افزود.


كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص 110، ح5

 

 
18- امام على عليه السلام:

 

اَلحَسودُ سَريعُ الوَثبَةِ، بَطى ءُ العَطفَةِ؛


حسود زود خشمگين مى شود و دير كينه از دلش مى رود.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 70، ص256، ح29

 

 
19- امام على عليه السلام:

 

جَاهِدْ شَهْوَتَكَ وَ غَالِبْ غَضَبَكَ وَ خَالِفْ سُوءَ عَادَتِكَ تَزْكُ نَفْسُكَ وَ يَكْمُلْ عَقْلُكَ وَ تَسْتَكْمِلْ ثَوَابَ رَبِّكَ.
 


با هوا و هوس خود جهاد كن، بر خشمت مسلّط شو و با عادتهاى بد خود مخالفت كن تا نفست پاكيزه شود، عقلت به كمال برسد و از پاداش پروردگارت بهره كامل ببرى.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 242 ، ح 4919

 

 
20- امام صادق عليه السلام:


 ثَلَاثَةٌ لَا تُعْرَفُ إِلَّا فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ- لَا يُعْرَفُ الْحَلِيمُ إِلَّا عِنْدَ الْغَضَبِ وَ لَا الشُّجَاعُ إِلَّا عِنْدَ الْحَرْبِ وَ لَا أَخٌ إِلَّا عِنْدَ الْحَاجَةِ


سه كس اند كه جز در سه جا شناخته نمى شوند: بردبار جز در هنگام خشم، شجاع جز در جنگ و برادر جز در هنگام نيازمندى.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص 229، ح 9

 

 
21- امام رضا علیه السلام:

 

تزاوَرُوا تَحـابـّوا و تَصـافَحُـوا و لا تَحـاشَمُـوا؛


به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.


بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص 347

 

 
22- امام على عليه السلام:

 


 إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَه‏


به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست.


نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 559 ، ح 480

 

 
23-امام على عليه السلام:


خَيرُ النّاسِ مَن اِن اُغضِبَ حَلُمَ وَ اِن ظُلِمَ غَفَرَ وَ اِن اُسى‏ءَ اِلَيهِ اَحسَنَ؛


بهترين مردم كسى است كه اگر او را به خشم آورند، بردبارى نمايد و چنانچه به او ظلم شود، ببخشايد و چون به او بدى شود، خوبى كند.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 285 ، ح 6394

 

 
24- پيامبر صلى الله عليه و آله:


مَن دَفَعَ غَضَبَهُ دَفَعَ اللّه‏ُ عَنهُ عَذابَهُ وَ مَن حَفِظَ لِسانَهُ سَتَرَ اللّه‏ُ عَورَتَهُ؛


هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دارد، خداوند عيبش را بپوشاند.


نهج الفصاحه ص 767 ، ح 3004

 

 
25- امام صادق عليه السلام:


 ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ سَيِّداً كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسِي‏ءِ وَ الصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَ الْمَال‏
 


سه چیز است که در هـر که بـاشـد آقـا و سـرور است: خشـم فـرو خـوردن ،گذشت از بدکـردار، کمک و صله رحـم بـا جـان و مـال.


تحف العقول ص 317

 

 
26- امام باقر علیه السلام:


 مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النَّاسِ كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ عَذَابَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
 

کسی که خشمش را از مردمان باز دارد خداوند نیز در روز قیامت عذابش را از او باز می دارد.


كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 305 ، ح 15

 

 
27- امام على عليه السلام:


لا تَسرَعَنَّ إلَی الغَضَبِ فَیَتَسَلَّطَ عَلَیکَ بِالعِبادَةِ؛
 


هرگز در خشم گرفتن شتاب مکن چرا که به صورت عادت بر تو مسلّط می شود.


تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 302 ، ح 6879

 

 
28- امام صادق عليه السلام:

مَن کَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللهُ عَورَتَهُ؛

کسی که جلوی خشمش را بگیرد خداوند نقصها و کاستی های او را می پوشاند.

كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 303 ، ح 6

 

 
29- امام صادق عليه السلام:

قالَ رَجُلٌ لِلنَّبی صلی الله علیه و آله: یا رَسُولَ اللهِ عَلِّمنی. فَقالَ : إذهَب فَلا تَغضَب؛
 

مردی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد: ای رسول خدا چیزی به من بیاموز، حضرت فرمود: برو و خشمگین مشو.


وسایل الشیعه ج 15 ، ص 359 ، ح 20735

 


ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
زندگینامه حضرت یوسف علیه السلام زندگینامه حضرت یوسف علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به حضرت یوسف علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت زکریا علیه السلام|میوه های بهشتی زندگینامه حضرت زکریا علیه السلام|میوه های بهشتی

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به میوه های بهشتی بپردازیم.

ادامه خبر ...
اعمال روز تاسوعا اعمال روز تاسوعا

روزهای مهمی مانند تاسوعا و عاشورا در روایات شیعه برای خود اعمال و فضائلی دارد که با رعایت کردند آنها انسان به کمالات و کراماتی دست پیدا می کند.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت ذوالقرنین علیه السلام|ساخت مسجد زندگینامه حضرت ذوالقرنین علیه السلام|ساخت مسجد

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به ساخت مسجد بپردازیم.

ادامه خبر ...
چرا طلا برای مرد حرام است چرا طلا برای مرد حرام است

 استفاده طولانی از طلا روی تمام هورمونهای مردان به ویژه هورمونهایی که از ناحیه هیپوفیز در بدن پخش می شود تأثیر منفی می گذارد و در آن میان می توان به کاهش ترشح تستسترون و کمبود اسپرماتوزوئید، در نهایت کاهش قدرت جنسی و در نتیجه عقیم شدن آنها اشاره کرد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت جرجیس علیه السلام|جرجیس پیامبر مأمور هدایت مردم زندگینامه حضرت جرجیس علیه السلام|جرجیس پیامبر مأمور هدایت مردم

حضرت جرجیس|یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به جرجیس پیامبر مأمور هدایت مردم بپردازیم.

ادامه خبر ...
احادیث شوخی احادیث شوخی

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
احکام رساله دانشجویی احکام رساله دانشجویی

احکام تقلید، احکام نماز و روزه، احکام ازدواج، احکام نگاه و پوشش، احکام موسیقى، احکام بانکى، احکام پزشکى، احکام خارج از کشور، احکام ویژه دانشجویى و… (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

 

ادامه خبر ...
احتضار و سختی جان کندن احتضار و سختی جان کندن

 احتضار به حالتی گفته می‌شود که انسان حضور مرگ را در تمام وجودش احساس می‌کند و نشانه‌ها و علائم آن در چهره و جوارح شخص دیده می‌شود.

ادامه خبر ...
چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود؟ چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود؟

 اصرار در دعا سبب رستگاری انسان شده و بسیاری از بلایا توسط دعا کردن برطرف می‌شود،اما برخی اوقات چون به خواسته مان نمی رسیم فکر می کنیم دعاهایمان مستجاب نمی شود.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی